Skip to content

پاسخ به

سوال : نحوه محاسبه میانگین نمرات چگونه است؟

پاسخ: برای محاسبه میانگین نمرات، تعداد واحدهای هر درس در نمره آن درس ضرب می شود و مجموع حاصل ضربها بر تعداد کل واحدهایی که دانشجو برای آنها نمره قبولی یا مردودی دریافت داشته است تقسیم میشود.

 

سوال: حداقل نمره قبولی درهر درس چند است؟

پاسخ: حداقل نمره قبولی درهر درس نظری و آزمایشگاهی ۱۰ و کارآموزی و کارآموزی در عرصه ۱۲ می باشد.


سوال: حکم غیبت در امتحان چیست؟

پاسخ: غیبت غیر موجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس است . و در صورت موجه بودن (به تشخیص شورای آموزشی دانشگاه) آن درس حذف می گردد.


سوال: آیا اخذ واحد درسی همراه با کارآموزی در عرصه مجاز است؟

پاسخ: در صورت ضرورت اخذ حد اکثر ۵ واحد درسی با رعایت مقررات آموزشی و حضور در کلاس های درسی، همراه با کاراموزی در عرصه بلا مانع می باشد.


سوال: آیا بعد از ثبت نهایی نمره در سیستم سما، امکان تغییر نمره وجود دارد؟
پاسخ: خیر. پس از ثبت نهایی، نمره غیر قابل تغییر می باشد.


سوال: حداقل و حداکثر تعداد واحدی که می توان در یک ترم اخذ نمود چه میزان است؟
پاسخ: هر دانشجو در هر نیمسال حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد درسی می تواند اخذ نماید. در صورتی که میانگین کل نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی حداقل ۱۷ باشد می تواند با نظر استاد راهنما و موافقت دانشکده، در نیمسال بعد حداکثر تا ۲۴ واحددرسی را انتخاب کند .


انجام تعهدات اموزش رایگان جهت دریافت مدرک تحصیلی ام یعنی چه؟
به استناد قانون ماده یک وسایل و امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران کلیه دانش اموختگان مکلفند پس از اتمام تحصیلات خود به منظور ادای دین و به تناسب مدت تحصیلات خود در رشته ها و مناطق مورد نیاز کشور ( به میزان برابر یا دو برابر سنوات بسته به سهمیه ثبت نامی) خدمت نمایند.
با توجه به تعهدات یادشده و سایر تعهداتی که حسب مورد بصورت خاص از دانش اموختگان اخذ گردیده دانش اموختگان علوم پزشکی قبل از انجام تعهدات خود مجاز به دریافت دانشنامه نخواهند بود.

 

انجام تعهدات اموزش رایگان جهت دریافت مدرک تحصیلی ام یعنی چه؟
به استناد قانون ماده یک وسایل و امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران کلیه دانش اموختگان مکلفند پس از اتمام تحصیلات خود به منظور ادای دین و به تناسب مدت تحصیلات خود در رشته ها و مناطق مورد نیاز کشور ( به میزان برابر یا دو برابر سنوات بسته به سهمیه ثبت نامی) خدمت نمایند.
با توجه به تعهدات یادشده و سایر تعهداتی که حسب مورد بصورت خاص از دانش اموختگان اخذ گردیده دانش اموختگان علوم پزشکی قبل از انجام تعهدات خود مجاز به دریافت دانشنامه نخواهند بود.


تسویه حساب
سوال: تسویه حساب صندوقهای رفاه را جهت دریافت مدرک تحصیلی چگونه از سایت دریافت نمایم؟
لطفا تسویه حساب صندوقهای رفاه را از سایت WWW.SRD.IR قسمت مشاهده وضعیت بدهی دریافت نموده و اسکن نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال با شماره تلفن ۳۳۲۵۱۳۷۰ تماس حاصل فرمایید.


گواهی پایان تعهدات


سوال: گواهی پایان تعهدات تخصصی را از کجا بگیرم؟ ( خصوص مقاطع پی اچ دی، تخصصی و فوق تخصصی)
لطفا از معاونت توسعه و سرمایه انسانی دانشگاه محل تعهد خود نامه ای خطاب به مرکز امور هیات علمی یا معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر پایان رسانیدن تعهدات خود دریافت نموده و به وزارت متبوع برده و نامه اتمام تعهدات تخصصی خود را دریافت و جهت دریافت مدرک تحصیلی در سامانه سما بارگذاری نمایید.


سوال: دانشجویان شاهد و ایثارگر بعد از گذراندن چند واحد مجازبه تغییر رشته می‌باشند؟
پاسخ: بعد از گذراندن حداقل ۱۴ واحد درسی بلامانع میباشد.


سوال: تشخیص موجه بودن غیبت دانشجویان شاهد و ایثارگر در کلاس و یا جلسات امتحان میان نیمسال یا پایان نیمسال، آزمونهای جامع علوم پایه و پیش کارورزی به عهده چه مرجعی می‌باشد؟
پاسخ: با توجه به ماد ۶ آیین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر به عهده ستاد دانشجویان شاهد دانشگاه می‌باشد


سوال: آیا مراحل حذف، مرخصی تحصیلی و سنوات دانشجویان سهمیه شاهد و ایثارگر مانند دانشجویان عادی میباشد؟
پاسخ: خیر دانشجویان سهمیه شاهد و ایثارگر مشمول قانون تسهیلات آیین نامه آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر می باشد.

.
سوال: دانشجو در طول تحصیل چند بار می تواند از قانون انتقال یا تغییر رشته استفاده نماید؟
پاسخ: هر دانشجو فقط یک بار مجاز به انتقال یا تغییر رشته می باشد


سوال: دانشجو در چه زمانی مجاز به تغییر رشته توام با انتقال می باشد؟
پاسخ: بعد از گذراندن یک نیمسال تحصیلی و احراز نمره قبولی رشته مورد نظر دانشگاه انتخابی باید ۶ هفته قبل از شروع ترم تقاضای خود را به دانشکده ارائه نماید.


درخواست معافیت تحصیلی


سوال: برای اخذ معافیت تحصیلی چه اقدامی باید صورت گیرد؟
پاسخ: دانشجو بعد از پذیرفته شدن و ثبت نام در دانشگاه باید به آموزش دانشکده مراجعه نماید و تقاضای صدور برگه معافیت تحصیلی نماید و بعد از دریافت نامه ، بهمراه آخرین مدرک تحصیلی خود به یکی از مراکز خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس+۱۰) مراجعه نماید و بعد از دریافت جواب از پلیس+۱۰، آن را به آموزش دانشکده ارائه نماید. در غیراینصورت و عدم ارائه برگه مذکور، از ادامه تحصیل دانشجو جلوگیری خواهد شد.


سوال: حداکثر مدت معافیت تحصیلی برای دانشجویان چندسال می‌باشد؟
پاسخ: حداکثر معافیت تحصیلی برای هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

.
مدت معافیت تحصیلی
سوال: اگردانشجو نتواند در مدت مجاز معافیت تحصیلی ، تحصیل خود را به اتمام برساند چکار باید بکند؟
پاسخ: وضعیت تحصیلی دانشجو درکمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح می‌گردد و با موافقت کمیسون مذکور، هر بار یک ترم( حداکثر سه ترم) با افزایش مدت تحصیل دانشجو موافقت می‌گردد


ترخیص از سربازی
سوال: اگر دانشجو در زمان پذیرفته شدن درحال انجام خدمت سربازی باشد چکار باید بکند؟
پاسخ: بعد از اعلام و ارسال اسامی دانشجویان پذیرفته شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، دانشجو باید به معاونت اموزشی مراجعه نموده و نامه ترخیص از خدمت دریافت نماید


آزمون جامع
سوال: آیا دانشجویان مشمول علوم پایه قبل از اتمام کلیه واحدهای این مرحله مجاز به شرکت در آزمون جامع علوم پایه می باشند؟
پاسخ: دانشجو صرفا با یک واحد عمومی باقیمانده مجاز به شرکت در آزمون می باشد


پذیرش دانشجوی میهمان


سوال: آدرس سامانه پذیرش دانشجویان مهمان جهت مقاطع دکترای عمومی وکارشناسی پیوسته را علام نمایید.
پاسخ: آدرس سامانه پذیرش دانشجویان وزارت بهداشت WWW.GUEST.BEHDASHT.GOV.IR


سوال: جهت ثبت نام در سامانه مهمانی چه مدارکی مورد نیاز می‌باشد؟
پاسخ: تصویر کارنامه های دو نیمسال قبل که معدل هر کدام بصورت مجزا حداقل ۱۶ و یا بالاتر از آن باشد. و سایر مدارک مندرج در سایت مهمانی وزارت بهداشت به آدرس فوق.


سوال: آیا دانشجویان مهمان می بایست شهریه پرداخت کنند؟ بله


سوال: میزان شهریه دانشجویان مهمان چگونه است؟
پاسخ: با توجه به تعداد واحد، نوع واحد اعم از عمومی و تخصصی، نظری و عملی متغیر میباشد


سوال: امکان تخفیف و رایگان شدن شهریه وجود دارد؟
پاسخ: خیر. ولی در صورت تقاضای دانشجو با توجه به شرایط خاص ایشان امکان تقسیط، حد‌اکثر در سه قسط تا یک هفته قبل از شروع امتحانات وجود دارد


سوال: دلایلی را که دانشجو بر اساس آن اقدام به ثبت تقاضا در سامانه مهمانی می‌نماید؟
پاسخ: مواردی مانند ازدواج که باید مربوط به بعد از تاریخ قبولی شخص متقاضی در دانشگاه باشد. یا بیماری دانشجو و کفیل بودن خانواده.


سوال: سقف قانونی جهت مهمان شدن دانشجو تا چند واحد می‌باشد؟
پاسخ: حداکثر سقف قانونی مهمانی۴۰ درصد می‌باشد و دانشجو موظف است جهت هر ترم بصورت مجزا اقدام به ثبت تقاضا در سامانه پذیرش دانشجوی مهمان وزارت بهداشت نماید


سوال: در سیستم لاگ بوک اندازه برای چاپ چقدر می باشد؟
اندازه چاپ: برای چاپ عمودی جمع طول فیلدها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ و برای چاپ افقی جمع طول فیلد ۷۲۰ می باشد.


خروج از کشور


سوال: برای خروج از کشور چه اقدامی باید صورت گیرد؟
پاسخ: ابتدا دانشجو باید به آموزش دانشکده مراجعه نماید و تقاضای خود را ارائه دهد اگر دانشجوی روزانه باشد بسته به نوع سفر(زیارتی و علمی: تعهدمحضری سیاحتی: ضمانت بانکی) از سوی دانشکده به دفترحقوقی معرفی می گردد. در مرحله بعد وقتی اشتغال به تحصیل دانشجو منضم به تاییدیه دفترحقوقی دانشگاه به این امور ارسال گردید دانشجو می‌تواند برای دریافت گواهی قابل ترجمه و معرفی نامه به اداره وظیفه (سفرعلمی) به معاونت آموزشی مراجعه نماید.


فرصت ارفاقی دانشجویان ذکور


سوال: اگر دانشجو در سه ترم فرصت ارفاقی موفق به اتمام تحصیل نشد چکار باید بکند؟
پاسخ: دانشگاه نامه ای مبنی بر مهلت معرفی (فقط برای یک ترم) برای دانشجو صادر می‌کند و دانشجو با مراجعه به اداره وظیفه از آن اداره ، مهلت برای فراغت ازتحصیل دریافت می کند


بازگشت به تحصیل


سوال: مراحل بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی چگونه میباشد؟
پاسخ: دانشجو باید درخواست خود را به دانشکده ارائه نماید. با توجه به وضعیت تحصیلی در کمیسیون بررسی موارد خاص یا کمیته منطقه ای مطرح و تصمیم گیری می‌شود.


حذف نیمسال

 
سوال: حذف نیمسال و غیبت دانشجو در چه صورتی امکان پذیر می‌باشد؟
پاسخ: صرفا زمانی که دانشجو بیمار باشد و گواهی بیماری وی توسط کمیسیون پزشکی تایید گردد.


درخواست سنوات


سوال: بعد از موافقت کمیسیون از طرف دانشجو چه اقدامی باید صورت گیرد؟
پاسخ: دانشجو باید به آموزش دانشگاه مراجعه نماید و نامه معرفی برای افزایش سنوات تحصیلی دریافت و به پلیس +۱۰ مراجعه نماید. و جواب را به دانشگاه ارائه نماید
 

مرخصی تحصیلی


سوال: آیا با مرخصی تحصیلی دانشجو خارج از بازه زمانی موافقت می‌گردد؟
پاسخ: تقاضای مرخصی تحصیلی دانشجو در خارج از بازه زمانی در شورای آموزش دانشگاه مطرح می‌گردد و با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلی دانشجو تصمیم گیری می‌شود.

 

سوالات متداول در خصوص کتابخانه


۱- چگونه می توانیم کتاب امانت بگیریم؟ 

برای امانت کتاب کاربران کتابخانه دانشکده باید به صورت حضوری به کتابخانه مراجعه نمایند و با جستجوی کتاب مورد نظر در نرم افزار کتابخانه یا با استفاده از سیستم قفسه باز در مخزن،کتابهای مورد نیاز خود را باارائه کارت دانشجویی امانت بگیرند.


۲- آیا می توانم از منابع کتابخانه در خارج از کتابخانه استفاده نمایم؟
در رابطه با کتاب های فارسی و لاتین به صورت امانت امکان خارج کردن کتاب از کتابخانه وجود دارد اما در مورد نشریات، کتابهای مرجع و پایان نامه ها امکان امانت برای خارج کردن این منابع از کتابخانه وجود ندارد و تنها می توان از آنها کپی تهیه نمود.


۳ - آیا امکان امانت یا رزرو کتب به صورت غیرحضوری وجود دارد؟
خیر امکان امانت یا رزرو کتاب به صورت غیر حضوری وجود ندارد.


۴- نحوه تمدید کتاب چگونه می باشد؟
برای تمدید کتاب می توانید با به همراه داشتن کارت دانشجویی و مراجعه به میز امانت کتاب خود را تمدید نمایید.

توجه: تمدید کتاب در آخرین روز امانت صورت می پذیرد. البته در صورت رزرو شدن کتاب تمدید انجام نشده و می بایست کتاب برگردانده شود.


۵-نحوه ی رزرو کتاب چگونه می باشد؟
برای رزرو کتاب ابتدا کتاب را درسیستم نرم افزار کتابخانه های دانشگاه و یا دانشکده جستجو نموده بعد از اطمینان از امانت کتاب ( با کلیک بروی اطلاعات مینوانید از امانت بودن تمام نسخه های آن اطمینان حاصل نمایید) با یاداشت کردن شماره سریال کتاب به میز امانت کتابخانه دانشکده مراجعه کنید.


۶- شرایط عضویت کتابخانه برای دانشجویان دانشکده و سایر مراجعین چیست؟
دانشجویان دانشکده و سایر دانشکده ها هنگام ثبت نام در نظام آموزشی این دانشگاه عضو کتابخانه دانشکده نیز می شوند و برای عضویت کتابخانه نیاز به مدارک و شرایط خاصی نیست.


۷- کتابخانه چه ساعاتی باز می باشد؟
بخش امانت و مخزن از ساعت ۸ الی ۱۴:۰۰ و زمان امتحانات تا ساعت ۱۶ دایر بوده و سالن مطالعه در تمام ساعات شبانه روز دایر می باشد.


۸- در صورت مفقود شدن یا ناقص شدن کتاب امانی چه باید کرد؟
در صورت مفقود یا ناقص شدن کتاب امانی کاربر کتابخانه یا باید همان کتاب را خریداری و به کتابخانه تحویل دهد و یا اینکه کپی کتاب رااز کتابخانه دیگر تهیه کرده و بعد از صحافی به کتابخانه تحویل دهد. 


۹- چه مدارکی از کتابخانه به امانت داده نمی شود؟
نشریات – پایان نامه ها- کتابهای مرجع-( فقط جهت کپی در زمان محدود)


۱۰- آیا تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در همه ی مقاطع می توانند از پایان نامه استفاده نمایند؟
دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه می توانند از پایان نامه ها استفاده نمایند.


۱۱- نحوه ی جستجوی پایان نامه های دانشکده چگونه می باشد؟
برای جستجوی پایان نامه ها شما می توانید از طریق سایت کتابخانه مرکزیدر قسمت بخش های کتابخانه از طریق گزینه واحد پایان نامه کلیه پایان نامه های دانشکده را مشاهده نمایید . و یا در قسمت جستجو در منابع کتابخانه وارد نرم افزار جستجوی منابع شوید و سپس بر روی اعمال محدودیت کلیک نمایدد و نوع ماده را به پایان نامه تغییر دهید.


۱۲- دستیابی به پایان نامه ها چه شرایطی دارد؟
کلیه دانشجویان دانشگاه امکان استفاده از پایان نامه های موجود در دانشکده را دارند. اما سایر دانشجویان باید با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر به عضویت آزاد کتابخانه دانشکده در آمده سپس از این امکان برخوردار گردند.


۱۳- چطور می توانم درخواست خرید یک کتاب جدید را به کتابخانه بدهم؟
برای درخواست تهیه کتاب باید اطلاعات کتابشناختی کتاب را شامل عنوان؛ ناشر, مولف, سال نشر... به مسئول خرید کتابخانه تحویل دهید.


۱۴- آیا دیسکهای فشرده در کتابخانه وجود دارد؟
بله دربخش آرشیو نگهداری میشود.


۱۵- نظام رده بندی کتابخانه چیست و شیوه استفاده از آن چگونه است؟
کتابخانه برای سازماندهی کتابها از نظام رده بندی کتابخانه کنگره استفاده می کند و شیوه اداره مخزن کتابخانه به صورت قفسه باز است یعنی کاربران می توانند به مخزن کتابخانه مراجعه نمایند و کتابهای مورد نیاز خود را بیابند .


۱۶- آیا امکان دسترسی به اینترنت در کتابخانه دانشکده وجود دارد؟
بله با استفاده از سیستم های موجود در کتابخانه و یا و در صورت داشتن لب تاب از وایرلس کتابخانه می توانید استفاده کنید.


۱۷- نحوه ی تسویه حساب در کتابخانه دانشکده به چه صورت می باشد؟
برای دریافت اطلاعات کامل به بخش ضوابط و شرایط مراجعه فرمائید.


۱۸- نحوه دسترسی به منابع الکترونیکی چگونه است؟
منظور از منابع الکترونیکی پایگاه های اطلاعاتی است که دانشگاه اجازه استفاده از این پایگاه ها را داراست . لذا با مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی  مازندران می توان به منابع الکترونیکی دسترسی داشت.