دانشکده پیراپزشکی
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
گروه توانبخشي

 

معرفي رشته كاردرماني

كاردرماني شاخه اي از علوم توانبخشي است كه در آن دانش آموختگان بتوانند قابليت هاي زير را پيدا كنند

1-برمبناي جديدترين يافته هاي علمي و پژوهشي به ارزيابي سطح عملكرد مراجعان بپردازند،

2- بر اساس نتايج ارزيابي طرح درمان و بدنبال آن با استفاده از فعاليتهاي هدفمند به اجراي طرح درمان بپردازن3- با بكارگيري روشهاي درماني و مشاوره در پيشگيري از معلوليت موثر باشند.

2- تاريخچه رشته و پيشرفتهاي جديد:

تاريخچه رشته كاردرماني در ايران به سال 1350 با زمي گردد كه از طرف سازمان بهداشت جهاني متخصصين كادرماني جهت آموزش كار درمانگر به ايران مراجعه كردند و آموزشهاي غير رسمي خود را در بيمارستان شقايحيائيان به مدت 2 سال انجام دادند و در سال 1352 با تاسيس مدرسه عالي توانبخشي بطور رسمي دانشجو پذيرفتند. در حال حاضر اين رشته در سطح ليسانس و از سال 1371 در سطح فوق ليسانس در سه دانشگاه دانشجو مي پذيرد.هم اكنون در بيشتر دانشگاههاي معتبر جهان رشته كاردرماني در سطوح كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي در تربيت نيروهاي متخصص فعاليت مي كند و كتابهاي درسي و مجلات علمي زيادي در زمينه كاردرماني منتشر مي شود، و كاردرماني يكي از رشته هاي مطرح توانبخشي در جهان است.

ارزشها و باورها:

كاردرماني با نگرشي كلي با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعي، رواني و جسماني انسان سلامت و بهداشت فرد را در زمينه اجتماعي وي در نظر گرفته و در پي ايجاد بيشترين سازگاري و تطابق ممكن بين فرد و جامعه است.

باورها و ارزشهاي كاردرماني بر اين اساس استوار است كه مراجع در مركز درمان قرار گرفته و برنامه ها و مداخلات درماني مي بايست با توجه به موقعيت اقتصادي اجتماعي و فرهنگي مراجع بطور يكسان و با رعايت عدالت صورت گيرد و تاكيد به برقراري ارتباط درماني قبل از آغاز هر گونه برنامه ارزيابي و درمان است. كار درمانگر تلاش مي كند با استفاده از فعاليتهاي كه بطور روزه انسان ها از آن بهره مي برند از فعاليتهاي خلاق تا فعاليت هاي كاري و اجتماعي با تحليلي هدفمند و بر اساس نيازها و قابليت هاي فردي و اجتماعي، انسان ها را در مسير بهبودي قرار دهد.

4- رسالت:

رسالت مقطع كارشناسي كاردرماني عبارت است از:

-توسعه خدمات درماني و توان بخشي

- فراهم نمودن زمينه يا مشاركت در پژوهش باليني در رشته كاردرماني

-آموزش و آگاهي اعضاي تيم درمان توان بخشي

- زمينه سازي براي ارتقاي سطح علمي رشته

اهداف كلي:

هدف كلي اين برنامه تربيت افرادي است كه با كسب صلاحيت ها و مهارتهاي حرفه اي قادر به انجام موارد زير باشند:

1)شناخت وجوه مختلف انسان ( رواني، جسماني)

2)شناخت ابعاد مختلف فعاليت هاي هدفمند ( اوقات فراغت، كار، مراقبت از خود)

3) برقراري ارتباط درماني مناسب براساس علمي

4)شناخت مشكلات ناشي از اختلالات روان شناختي، جسماني، اجتماعي

5) شناخت امكانات بالقوه ومشكلات موجود در محيط پيرامون

6) جمع آوري و انتقال اطلاعات به جامعه

7-نقش دانش آموختگان:

نقش هاي كارشناس كاردرماني عبارتند از:

نقش مراقبتي و درماني ، مشاور ه اي و آموزشي مديريتي و پژوهشي

لازم به ذكر است كليه نقشهاي كارشناس كاردرماني بصورت تيمي و يزر نظر و با تشخيص پزشك انجام مي شود.

وظايف حرفه ايي دانش آموختگان:

نقش مراقبتي و درماني:

1-شناخت نيازها و مشكلات مدد جو، خانواده و زمينه اجتماعي كه در آن زندگي مي كنند

2- تعيين اهداف متناسب با نياز مدد جو و انتخاب روشهاي درماني مناسب با اهداف

3- اجراي فعاليت ها و ارزيابي مجدد از نتايج درمان.

نقش مشاوره اي و آموزشي:

1-آموزش مهارت ها به مراجع و خانواده

2-آموزش به جامعه ( پيشگيري اوليه و رفع موانع فيزيكي ، اجتماعي و...)

3-آموزش مداوم فردي كاردرمانگز براي دستيابي به آخرين مدارك و منابع علمي مربوط رشته.

4-ارائه مشاوره در مراكز بستري، سرپايي صنعتي و حرفه اي بهداشتي مدارس و سازمانها.

5- ارائه مشاور به اعضاي ديگر تيم درمان.

نقش مديريتي :

1-اداره كردن بخش كاردرماني بر مبناي عوامل انساني و محيطي مورد نياز

2- مديريت اجرايي برنامه هاي درماني

3- همكاري و ارتباط با ساير اعضا تيم درمان و مسئولين

4- ثبت تحقيق تمامي فعاليتهاي كاردرماني و گزارش به مسئولين ذيربط

1394/09/04
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal